Juhannusreissu

Teimme jo perinteeksi muodostuneen juhannusreissun henkilöautolla. Eräitä myöhemmin kertomiani asioita lukuunottamatta reissu oli oikein kiva ja onnistunut. :) Lähdimme perjantaina puoliltapäivin ihan rauhassa ajelemaan Ruovedelle päin, sillä olemme jo muutamana edellisenä juhannuksena olleet mukana höyrylaiva S/S Tarjanteen juhannusristeilyllä. Aiemmin puolentoista tunnin risteily on lähtenyt Virroilta, mutta tänä vuonna se lähti siis Ruovedeltä. Vaikutti kannattavalta päätökseltä, sillä ihmisiä oli paljon enemmän kuin vaikkapa viimeksi. Tapamme mukaan mitään tarkkaa reittiä ei ole, vaan erilaisiin kohteisiin poiketaan matkan varrella sitä mukaa kun niitä vastaan tulee. Mukana on vuoden-parin takainen GT-kartta, missä on hyvin merkitty teiden ja paikkojen lisäksi mm. kulttuuri- ja luontokohteita. Minäkin olen tässä kuluneiden vuosien aikana oppinut lukemaan karttaa edes auttavasti! Toisin sanoen löydän meidät tarvittaessa kartalta oikeasta paikasta ja osaan joskus sanoa jopa sen, mistä pitäisi kääntyä. Useimmiten mennään kuitenkin enemmän mutu-pohjalta ja fiilisten mukaan.

Ruoveden kirkko

Tarjanne

Illansuussa saavuimme Ruovedelle. Matkalla kävimme mm. Mäntässä Serlachius-museossa (on muuten mielenkiintoinen paikka, kannattaa käydä tutustumassa!) ja syömässä. Ja se syöminen onkin tässä sitten asia, joka varjosti meitä koko juhannuksen. Kävimme Mäntässä paikallisessa kiinalaisessa ravintolassa syömässä lounaan (perinteisen ”kasaa tästä lautasellesi ja syö”), joka kaikesta päätellen olikin sitten seissyt siinä varmaan koko päivän lämpimässä – ne lihat ja muut. Ihan syötäviltä ne maistuivat, mutta minulla oli vatsa kipeä hetken päästä ja seuraavana yönä olo oli sietämätön. Seuraavat päivät olo oli kuin rajun vatsataudin jäljiltä. Matkaseurani sai ihan vastaavat oireet hieman minua myöhemmin. Jos paljon tässä blogissa suosittelenkin käymisen arvoisia paikkoja, niin tätä en kyllä suosittele.
Tarjanne sen sijaan ei tuottanut pettymystä. Se on aina yhtä ihana laiva ja juhannusristeilyllä on sellainen iloinen juhannustunnelma. Haitarinsoittaja olisi saanut olla hieman innokkaampi (aiempien vuosien muusikot ovatkin olleet), mutta kunhan nyt jotain juhannusmusiikkia soi niin hyvä. Se tuolla myöskin on aina mukavaa, että henkilökunta on aina hyvin ystävällistä ja palvelualtista. Juhannusaattoiltana päädyimme myös Muroleen kanavalle, missä olikin reissun paras juhannusmeininki! Ihmisiä oli paljon ja kaikenikäisiä, pienellä tanssilavalla soitti Jani Mäkelä (en ollut ennen kuullut, mutta hyvin soitti ja sai ihmiset mukaansa!) ja kaikki olivat hyvällä tuulella. Ja paikka on tietysti aina yhtä kaunis. Ajoimme vielä illalla Tampereelle, jossa yövyimme Omenahotellissa. Ovathan ne edullisia ja käteviä hotelleja (varaus tehdään ja maksetaan etukäteen netissä, ja myöhemmin puhelimeen tulee viestinä huoneen numero ja ovikoodi – sitten vaan mennään, yövytään ja poistutaan), mutta ainakin tämänkertainen huoneemme oli jotenkin vähän kolkko. Sisustus oli jotenkin kylmää ja liian pelkistettyä ja kiiltävää. Toisaalta sillä ei ole kyllä yhtään mitään väliä siinä vaiheessa kun olet päivällä käynyt syömässä pilaantunutta ruokaa… Juhannuspäivänä (varmistuttuani siitä, että yöllinen kamala olo on enimmäkseen kadonnut) kävimme aamuteellä Pyynikillä. Munkkikahvila on ihan vakiokohteemme Tampereella, mutta tornissa kävimme ensimmäistä kertaa vasta nyt. Hyvin sieltä näkee kaupungin!

Tampere

Tampereella emme viettäneet tällä kertaa aikaa sen enempää, vaan lähdimme pikkuhiljaa ajelemaan rannikon suuntaan. Jossain vaiheessa päätimme mennä yöksi Rauman Cumulus-hotelliin, joka olikin edellistä paljon viihtyisämpi (…millä ei myöskään ole juurikaan väliä silloin kun toinen osapuoli on saman vatsataudin/ruokamyrkytyksen/jonkun vastaavan kourissa…). Matkalla kävimme mm. Sastamalan, Tyvään (kuvassa) ja Uudenkaupungin kirkoissa. Tuollaiset vanhat kirkot ovat loistavia kohteita kesälomareissuilla – niitä on ympäri Suomea ja kesäisin useimmiten paikalla on myös asiantuntevia oppaita, jotka osaavat kertoa kirkosta ja sen historiasta paljonkin. Tuo Tyrvään Pyhän Olavin kirkko on se, joka poltettiin vuonna 1997. Se kunnostettiin talkoovoimin: ”– jälleenrakennus onnistui 1 200 ihmisen talkootyön, keräysten ja lahjoitusten avulla. Nykyajan kirkonrakentajat naputtelivat yhteisen allekirjoituksensa puisin tikkukirjaimin sakariston puoleiseen lappeeseen: TALKOILLA RAKENNETTU.” (lähde) Uudelleen kirkko vihittiin käyttöön vuonna 2003. Viime aikoina kirkko on ollut uutisissa sen maalausten vuoksi. Kuutti Lavonen ja Osmo Rauhala maalasivat uudet maalaukset, minkälaisia ei muissa kirkoissa ole. Vanhaa ja tuhoutunutta ei siis lähdetty kopioimaan, vaan teetettiin kokonaan uudet, ”tämän päivän maalaukset”. Minusta hieno ja onnistunut ratkaisu.

Sunnuntaina ajelimme vielä (monen kohteen kautta) illaksi Karkkilaan isovanhempieni mökillä käymään ja siinä se juhannus sitten menikin. Paljon tässäkin ajassa ehtii näkemään ja kokemaan! Nyt olen kolme viikkoa töissä ”päivystyspäiväkodissa” (eli toisessa päiväkodissa, mihin on koottu lapsia ja aikuisia eri päiväkodeista – suurin osa kun on lomalla) ja sen jälkeen koittaa ihana kolmen viikon loma.