Lastenkirjaviikko: Kuvakirjatutkimuksesta

Opiskelin lastentarhanopettajaksi vuosina 2009-2012, suoritin siis kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon Helsingin yliopistossa. Olemme siinä mielessä poikkeus yliopistomaailmassa, että meidät hyväksytään suorittamaan vain alempi korkeakoulututkinto ja halukkaat voivat opintojen jälkeen hakea erikseen maisteriohjelmaan (nykyään kai osa valitaan suoraan myös maisteritutkintoa suorittamaan – askel oikeaan suuntaan). Niinpä lopputyömme on kandidaatin tutkielma, kun muilla kandi on ikään kuin välivaihe ennen gradua. Meille tämä on käytännössä ”vähän niin kuin gradu” mutta pienemmässä mittakaavassa.

Tein oman kanditutkielmani syksyn 2011 aikana, virallinen työn valmistumisaika oli helmikuussa 2012. Aiheena lastenkirjallisuus oli kiinnostanut koko opiskeluajan ja halusin yhdistää työn jollain tavalla siihen käytännön päiväkotityöhön, mitä olin nähnyt sekä ennen opintoja että opintojen aikana sijaisena toimiessani. Niinpä aiheekseni muodostui ”Lasten kuvakirjojen käyttö Helsingin kaupungin päiväkotien 4–5-vuotiaiden lasten ryhmissä”. Ja koska aihe liippaa niin läheltä tätä blogien lastenkirjaviikkoa, ajattelin vähän avata tuota tutkimustani. Sen tehkööt tutkimuksen tiivistelmä:

Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kuvakirjojen käytön nykytilannetta helsinkiläisten päiväkotien 4–5-vuotiaiden lasten ryhmissä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa ja miten päiväkodeissa käytetään lasten kuvakirjoja, sekä tutkia, miten ympäristöllä tuetaan lasten omaehtoista kuvakirjojen lukemista.

Menetelmät. Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Lomake koostui sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä, joista jälkimmäiset olivat vapaaehtoisia. Lomake lähetettiin 260 päiväkodin sähköpostiin. Vastauksia tuli yhteensä 99. Tutkimusaineistoa tarkasteltiin ja analysoitiin SPSS- ja Atlas.ti-ohjelmien avulla.

Tulokset ja johtopäätökset. Kuvakirjojen käyttö vaihtelee suuresti päiväkodeittain. Toisaalla niitä käytetään paljon ja monipuolisesti, toisaalla hyvin vähän. Yleisintä kuvakirjojen käyttö oli silloin, kun lapsi itse tuo kirjan aikuiselle. Myös odotustilanteet ja erilliset satuhetket olivat yleisiä. Esimerkiksi draaman tai kuvataiteen käyttö kuvakirjojen käytön yhteydessä oli melko harvinaista. Kirjan lukeminen vaikuttaa usein jäävän pelkkään kirjan alusta loppuun lukemiseen. Myös ympäristö kirjallisuuden kannalta vaihteli niin kirjahyllyjen kuin lukunurkkaustenkin osalta. Tutkimuksessa nousi lisäksi esiin erilaisia tapoja jatkotyöstää kuvakirjan lukemista esimerkiksi saduttamalla ja omia kirjoja tekemällä.

Tutkimuksen pääasiallinen havainto on kuvakirjojen käytön moninaisuus päiväkodeissa. Kun tarkastellaan sitä, miten erilaisia suhtautumistapoja kirjallisuuskasvatukseen päiväkodeissa on, herättääkin tutkimus pohtimaan sitä, kuinka erilaisista kirjallisista lähtökohdista 4–5-vuotiaat lapset myöhemmin siirtyvät esi- ja alkuopetukseen.

Valmistuttuani olen työskennellyt samassa päiväkodissa nyt toista vuotta. Olen yrittänyt tietoisesti pohtia usein sitä, millä tavoin juuri meidän (alle 3-vuotiaiden) ryhmässä kirjoja käytetään ja miten aihetta voisi kehittää juuri meidän lapsiryhmämme kanssa. Olen viime syksystä asti yrittänyt saada meille seinälle ns. tauluhyllyjä, eli sellaisia ohuita seinään kiinnitettäviä hyllyjä, mihin kirjat saisi aseteltua kannet näkyviin. Tämä edesauttaisi sitä, että lapset oikeasti voisivat valita haluamansa kirjan sen perusteella, eikä niinkään vain sitä ”kasan päällimmäistä”. Teen kaikkeni, että tämä toteutuu tämän kevään aikana. ;) Tällä hetkellä meillä ryhmässä kirjat säilytetään sellaisessa perinteissä Ikean Expedit-hyllyssä, ja kirjoille on varattu yhteensä neljä ”lokeroa” hyllystä. Kirjat asetellaan siis perinteiseen tapaan pystyasentoon vierekkäin, mutta kyllähän ne tuppaavat päivän aikana menevään enemmän tai vähemmän yhteen pinoon (lapset osaavat hakea hyllystä kirjat, mutta takaisin laittaminen on ymmärrettävästi vaikeampaa).

Meillä lapset hakevat aktiivisesti itse kirjoja sekä aikuisen luettavaksi että itse selattavaksi. Pyrin itse siihen, että olen aina valmiina lukemaan jos joku sitä pyytää. Aina näin ei tietenkään ole, mutta silloinkin yritän muistaa palata itse kyseisen kirjan pariin lapsen kanssa myöhemmin samana päivänä (olen tässä oikeastaan aika hyvä!). Monesti lapset hakevat kirjat automaattisesti myös silloin, kun siirrytään ulkoilusta ruokapöytään ja odotellaan, että toisetkin ovat riisuneet ulkovaatteet.

Alle 3-vuotiaiden kanssa kuvakirjojen jatkotyöstäminen on meillä aika vähäistä, toki kirjojen aiheista keskustellaan paljon myös lukemisen jälkeen. Kirjojen aihepiirien sitominen lasten elämään on hauskaa: katselimme muutaman lapsen kanssa Melkoinen museoretki -kirjan kuvia juuri ennen retkeämme Sederholmin talon Lasten kaupunkiin, ja kiinnitin lasten huomion siihen, että kirjan lopussa on itse asiassa kuva juuri kyseisestä rakennuksesta. Retken jälkeen lapset itse (!) palasivat aiheeseen ja tulivat monta kertaa esittelemään, että ”tuolla museossa me oltiin”. Myös Oona ja Eetu -sarjan kirja Päivä hoidossa on ollut supersuosittu ryhmässämme siitä asti kun syksyllä kirjan sinne vein. Siinä käsitellään niin selvästi lapsen päiväkotipäivään liittyvät tapahtumat ja tunteet, että kirjalla on selvästi hyvin terapeuttinen vaikutus osaan lapsista. Se, että kirjan lopussa ihan jokaisella lukukerralla äiti ja isä tulevat hakemaan lapsia päiväkodista, on hyvin tärkeää. ”Muakin äiti hakee” ja ”mua hakee isi” -kommentteja kuulee jokaisen lukukerran jälkeen.

Mitähän vielä? Minulta voi vapaasti kysellä sekä kandityöstäni että meidän ryhmän toimintatavoista, tai oikeastaan mistä vaan. Vastailen mielelläni. :) Käykää myös tutustumassa muihin lastenkirjaviikkoon osallistuviin blogeihin klikkaamalla tästä!

Mainokset

2 thoughts on “Lastenkirjaviikko: Kuvakirjatutkimuksesta

  1. bleue sanoo:

    Kiinnostava teksti, kiitos siitä. Ja tosiaan onpa vaihtelua eri paikoissa… Ja olen niin iloinen, että kaltaisiasi satutätejäkin lto:sta löytyy :))!
    Ja voi ihan hirveän hyvälle tuntui tuo Oona ja Eetu kirjan kuvailu miten kaivattu kirja se teillä on. Päiväkotikirjoja olen joskus itsekin listannut, niitä löytyy Sannoista ja Maisoista kivasti :)!

  2. Päivitysilmoitus: Tutkimusmatkalla | Pitkospuut

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s