Kesäreissu 2014, osa 3: Oslo!

Maanantaiaamuna 14.7. ajoimme Örebrosta Karlstadiin, jonne jätimme auton yöksi (aseman maksullinen pysäköinti). Enimmät tavarat veimme rautatieaseman matkatavarasäilöön ja sitten matkustimme junalla Osloon. Perillä suuntasimme ensin hotellille  (Comfort Hotel Børsparken) viemään ylimääräiset tavarat. Hotelli oli siisti ja moderni, joskin aivan täynnä isoja turistiporukoita. Huone oli hyvin äänieristetty, mutta esimerkiksi aamiainen ei ollut kovin rauhallinen – aamiaistila oli täynnä ihmisiä, jotka parveilivat tarjoilupöytien ympärillä. Aamiainen itsessään oli kyllä hyvä. Hotels.com-arvosteluni: ”Hotelli on keskeisellä paikalla ja sieltä on kävelymatka joka puolelle keskustaa. Hotellin sisätilat olivat uudenaikaiset ja esim. hotellista uloskirjautuminen oli mahdollista hoitaa itse automaatilta (myös perinteinen asioiminen tiskillä onnistui). Aamiainen oli hyvä ja runsas, mutta vierailumme aikana heinäkuussa aivan täynnä ihmisiä. Ei siis mikään rauhallinen aamiaishetki. Paikka vaikutti kansainväliseltä ja oli täynnä turisteja. Huoneissa oli kuitenkin hyvä äänieristys. Suosittelen!

Oslo on mukava, kansainvälisen oloinen kaupunki. Kiertelimme kaduilla, katselimme nähtävyyksiä ja tutustuimme kaupunkiin. Yksi vierailukohteistamme monien muiden turistien tavoin oli Oslo Rådhus, jossa muuten jaetaan Nobelin Rauhanpalkinnot.

Sää oli Oslossa oikein mukava. Pari sadekuuroa tuli jossain vaiheessa ja koko ajan oli kyllä pieni sateen uhka, mutta kaiken kaikkiaan oli kyllä kiva sää – sopivan lämmin.

Keskustassa oli useammassa paikassa maassa Henrik Ibsen -sitaatteja. <3

Olin ottamassa tätä ylläolevaa kuvaa, kun oikealta oli juuri tulossa bussi, joka oli kääntymässä tuon kuvassa näkyvän bussin perään. Bussikuski kuitenkin näki minut ja pienen digikamerani ja hidasti ja odotti, että sain kuvan otettua, ja vasta sitten hymyillen jatkoi matkaa! Bussi olisi siis ajanut tuohon eteen peittäen käytännössä koko näkyvyyden. Olen otettu!

Ja tässä vinkki päiväkodeille: super-saippuakuplat! Tuossa on keppien päähän solmittu jotain narua, ja altaassa lienee ihan saippuavettä. Kun narun kastaa altaaseen ja heiluttaa sitä kuvan mukaisesti (tai odottaa tuulenpuuskaa), tulee saippuakuplia paljon ja ne ovat isoja! Voitte arvata kaikkien lasten reaktiot. ;)

Tiistaiaamuna luovutimme hotellihuoneen, veimme matkatavarat Oslon rautatieaseman matkatavarasäilöön ja matkustimme ratikalla. Kävimme Akershusin linnassa, jonka ulkopuolella kävimme kävelemässä jo edellisenä päivänä.

Iltapäivällä lähdimmekin sitten junalla takaisin Karlstadiin. Olisi tuolla viihtynyt pidempäänkin! Näkemistä ainakin jäi seuraavillekin kerroille.

Voi, minä vaan rakastan Norjaa.

(Viimekesän Norja-postaus täällä. Tämän reissun eka osa täällä ja toinen täällä.)