Ruotsin reissu 2016 – osa 1

Pitkospuut1

Ennen kuin mennään varsinaiseen asiaan, niin hei, muutamia päiviä sitten oli Pitkospuiden 4-vuotispäivä! Viimeinen vuosi on ollut vähän aiempia hiljaisempi, mutta täällä silti ollaan! Jee! Tämä tarkoittaa myös sitä, että ylipäänsä olen pitänyt julkista blogia noin yhdeksän (!!!) vuotta, sillä Pitkospuita edelsi Hiidenkivi-niminen blogini Vuodatus.comissa. Ja sitä ennen pidin ei-julkista (vain hyväksytyt kaverit saivat lukea) ”blogia” Livejournalissa vuodesta 2004 alkaen. Hurjan nopeasti kuluu aika. Jos blogini on elossa vielä vuoden kuluttua, niin pitää kyllä keksiä jotain spesiaalia 10-vuotisen blogitaipaleen ja 5-vuotiaan Pitkospuiden kunniaksi! Pysykää siis kuulolla! :D

(Huom! Tämä ei ole millään tavalla sponsoroitu postaus – kaikki on maksettu omasta pussista ja kehut ja muut kommentit ovat ihan vilpittömästi annettuja.)

Mutta nyt asiaan, eli matkapäiväkirjan osa 1 (maanantai-tiistai). Kesälomamme suuntautui siis jälleen Ruotsiin (edellisten kesien reissuista voi lukea klikkaamalla tuosta sivusta kategorian Matkapäiväkirja). Lähdimme maanantaina 18.7. klo 9:30 lähtevällä Finnlinesin laivalla Naantalista kohti Kapellskäriä. Tuon firman reittimatkat ovat siitä hyviä, että hintaan kuuluu tuolla matkalla aina kaksi ateriaa! Niinpä pääsimme suoraan aamiaiselle, ja loppumatkasta tarjottiin vielä päivällinenkin ennen Kapellskäriin saapumista. Me emme raaskineet varata hyttiä tuolle matkalle, vaan istuskelimme pöytien ääressä, kiersimme kannella ja niin edelleen. Jossain vaiheessa väsytti kyllä sen verran, että hytti olisi ollut ihan kiva (lähdimme tosiaan aika aikaisin aamulla Helsingistä), mutta meni se matka noinkin.

Pitkospuut2

Saavuimme Kapellskäriin viideltä paikallista aikaa. Ajoimme Sollentunan kautta Västeråsiin, josta olimme varanneet huoneen Best Western Hotel Esplanadesta. Käytimme jälleen tälläkin matkalla Hotels.comia hotellien varaamiseen, sillä ollaan todettu se käteväksi ja edulliseksi vaihtoehdoksi. Lisäksi suurin osa varauksista kerryttää ”rewards-pisteitä”, ja kymmenen järjestelmässä mukana olevan hotelliyöpymisen jälkeen yhdennestätoista yöpymisestä hyvitetään varausten keskiarvohinta. Pari kertaa aiemmin olemme tällaisen päässeet hyödyntämäänkin, ja kyllä se on ihan tuntuva alennus kun pääsee käytännössä ilmaiseksi yöpymään yhden yön! Nyt ei hotelliöiden määrä tosin tullut vielä täyteen, mutta jäävät ne pisteet sinne kuitenkin. Jos Hotels.comin kautta ei varaa hotellia vuoteen, niin silloin ilmeisesti pisteet vanhenevat, mutta siitä tuli minulle ainakin hyvissä ajoin viesti ja onneksi tämä reissu sattui juuri tähän ajankohtaan. No joka tapauksessa. Olimme päättäneet jo ennen hotelliin saapumista varata suosiolla toinenkin yö samasta paikasta, sillä Västeråsissa emme viime kesänä ehtineet juuri mitään kierrellä ja nähtävää lähialueella on paljon. Hotellivirkailija kertoi, että heillä on kyllä tilaa, mutta saisimme luultavasti edullisemmin mikäli tilaisimme tuolta netin kautta. Kätevästi varasin sitten Hotels.comista samanlaisen huoneen – vahingossa samalle illalle! Meillä oli siis kaksi varausta samalle yölle… Sitä piti sitten puhelimitse selvitellä, ja tietenkin silloin illalla suomalainen Hotels.com-puhelin oli jo sulkeutunut. Puhelu ohjautui jonnekin Britteihin, ja selvittelin sitten asiaa englanniksi. Lopulta sain muutettua uusimman varaukseni seuraavalle päivälle (sen brittiläisen mm. soitettua siinä välissä myös ko. hotellin virkailijalle) ilman mitään lisäkustannuksia. Kaikki hyvin siis!

Pitkospuut3

Västerås oli täynnä Pokemon Go:n pelaajia. Siinä kaupungissa tämän villityksen huomasi kaikkein selvimmin, sillä jatkuvasti ohi meni useamman pelaajan ryhmiä. Minäkin voin tunnustaa ladanneeni pelin ennen reissuamme, mutta koska olin vain julkisten wifi-yhteyksien varassa, ei pelaamisesta oikein tullut mitään. Nyt olen sitten kirinyt tällä viikolla. ;) (Tavoitteeni on vain kerätä paljon söpöjä Pokemoneja, ja luulen kyllästyväni peliin aika nopeasti…) Västerås on myös oikein nätti kaupunki, suosittelen lämpimästi vierailemaan jos joskus sillä suunnalla liikutte!

Pitkospuut4

Tiistaina ensimmäinen kohteemme oli Tidö Slott.

”Tidö Slott är sannolikt Sveriges bäst bevarade och mest levande slott från stormaktstiden. Axel Oxenstierna, som var Gustaf II Adolfs rikskansler och Drottning Kristinas förmyndare, lät uppföra byggnaden 1625–1641 med hjälp av arkitekterna Simon de la Vallée och Nicodemus Tessin d.ä.” (Lähde: tidoslott.se)

Osallistuimme ruotsinkieliselle opastetulle kierrokselle, jossa meidän lisäksemme oli tietenkin ruotsalaisia, mutta myös norjalaisia ja belgialaisia (jälkimmäiset tosin ilmeisesti puoliksi ruotsalaisia tms.) – hauskaa, että ruotsi on kuitenkin se yhteinen kieli, jota kierroksella puhuttiin! Jälleen tälläkin reissulla kävi niin, että mitä enemmän ruotsia kuuli ja noille kierroksille osallistui, sitä enemmän sitä alkoi taas ymmärtää. Nyt rohkaistuin jo asioimaan hotelleissakin ruotsiksi, aiemmilla kerroilla olen hoitanut ne englanniksi, joka on kuitenkin sellainen kieli, jolla asioiminen käy helposti.

Pitkospuut5
Pitkospuut6
Pitkospuut7
Tidössä oli myös lelumuseo ja sarjakuvanäyttely, joissa kävimme samalla. Leluja oli jos jonkinlaista ja eri aikakausilta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pihalla oli myös jättikokoinen Axel Oxenstjärnan istuttama tammi! Seison itse sen juurella mittapuuna (158,5 cm). ;) Tidöstä suuntasimme kohti toista linnaa, Ängsö Slottia.

Pitkospuut10Pitkospuut11Pitkospuut12
Söimme myös pienen salaatti+leipä -lounaan huoneessa, josta yllä oleva kuva on. Aika hieno!

Matkakertomus jatkuu seuraavassa osassa!