Kandista maisteriksi?

Olen siis koulutukseltani kasvatustieteen kandidaatti, varhaiskasvatuksen puolelta. Käytännössä siis lastentarhanopettaja. Valmistuin viime keväänä. Me olemme sikälikin yliopistomaailman kummajaisia, että meidät tosiaan Helsingissä hyväksytään suorittamaan vain kandidaatin tutkinto, ja sitten halukkaat voivat valmistuttuaan hakea erikseen varhaiskasvatuksen maisteriohjelmaan (VAKAMO). Esimerkiksi OAJ kuitenkin on sitä mieltä, että tulevaisuudessa myös lastentarhanopettajien tulisi olla maistereita.

Olen tähän asti ollut itse melko varma etten aio ainakaan vähään aikaan hakeutua maisteriohjelmaan. ”Olisi kiva olla maisteri, mutten tarvitse tutkintoa mihinkään” on ollut perusteeni. Vieläkin olen vakaasti sitä mieltä ettei minusta ainakaan päiväkodin johtajaa tule (sitä työtä tekeviä ei kuulkaa käy kateeksi – hatunnostoni sitä jaksaville). Kuitenkin tässä jonkun aikaa mietittyäni olen alkanut kiinnostua tuosta koulutuksesta ja opiskeluahan minulla on (joidenkin ihmetykseksi) ollut ikävä suunnilleen siitä asti kun viimeisen kerran Siltavuorenpengertä laskeuduin alas.

Haluan kuitenkin olla myös töissä. Haluan jatkossakin olla ns. kentällä töissä, siis työskennellä lapsiryhmän lastentarhanopettajana. Haluan silti kouluttautua pidemmälle, haluan tietää ja oppia lisää, haluan oppia vieläkin kriittisempää ajattelua, haluan ylipäänsä oppia! Enkä tarkoita tällä sitä, etten olisi käytännön työssä oppinut tai ettenkö kokisi päivittäistä työtäni tarpeeksi haastavaksi. Päinvastoin, olen jo nyt puolen vuoden aikana oppinut niin valtavasti etten osaa sitä edes sanoin määritellä. Kanditutkintoa tehdessäni koin hyvin tärkeäksi, että olin tehnyt alan töitä jo sitä ennen ja tein lyhyitä sijaisuuksia myös opintojen aikana – välillä useammin, välillä harvemmin. Nyt olenkin yrittänyt selvitellä, voiko maisteriohjelmassa opiskella töiden ohella. Tämänhetkisten tietojeni mukaan voisi. Olen pikkuhiljaa kallistumassa sen maisteriuden puoleen… Hakuaikaa on onneksi kevääseen, joten voin kypsytellä asiaa vielä. Tämä määräaikainen työsuhteeni kestää ainakin heinäkuun loppuun, jatko selvinnee kevään aikana.

Nyt kaikki, joilla on kokemusta varhaiskasvatuksen maisteriohjelmasta, kertokaa kokemuksistanne! Ennen kaikkea kiinnostaisi tietysti tuo töiden ohella opiskelu, mutta muutkin kommentit ovat enemmän kuin tervetulleita. :)

//edit. En siis päässyt opiskelemaan, saatan hakea uudelleen ensi vuonna. Silloin saan lähtöpisteitä jo enemmän kun olen siihen mennessä suorittanut erityispedagogiikan perusopintokokonaisuuden.

//edit 2. (23.7.14) Hain uudelleen ja pääsin! Aloitan siis maisteriopinnot syksyllä 2014. :)

Mainokset

22 kommenttia artikkeliin ”Kandista maisteriksi?

  1. j sanoo:

    Olen itse suorittanut töiden ohella vakamo-maisterin tutkinnon ja jatkanut vielä (niin ikään) töiden ohella väitöskirjan tekoa. Ensimmäisen vuoden maisteriopinnoissa tein vielä kokoaikaisia töitä päiväkodissa, mutta sitten innostuin opinnoista ja gradu-prosessista sen verran enemmän, että päätin hakea osa-aikaisen lto:n paikkaa. Tein siis käytännössä 50%, eli 2-3 päivää viikossa töitä ja päiväkodilla oli sovittu, että minut sai aina soittaa sijaiseksi, kun joku työntekijöistä sairastui. Toisen puolen lto:n työstä teki osa-aikaeläkkeellä ollut lastentarhanopettaja, jolle myös järjestely oli loistava, sillä hän sai keskittyä omiin lastenlapsiinsa vapaapäivinään.
    Ainakin Helsingin yliopistolla maisteriopinnot ovat iltaopintoja, joten luennoille ehtii ainakin aamuvuoroista hyvin. Riippuen siitä, kuinka tehokas opiskelija olet iltaisin ja viikonloppuisin, pitäisiä gradunkin kirjoittaminen olla mahdollista opintojen ohessa. Itse kirjoitin gradun heinäkuussa, päiväkodin ollessa suljettuna loma-aikaan, jolloin sain keskittyä vain kirjoittamiseen.

    • Susanna sanoo:

      Hei, kiitos tosi paljon kommentistasi! En tullut ajatelleeksikaan tuota osa-aikaisuutta, vaikka itseni tuntien voin kyllä ainakin jonkin aikaa olla ihan ahkera ilta- ja viikonloppuopiskelija. Kyllä tässä alkaa jo vahvasti kallistua sen koulutukseen hakemisen puoleen.

  2. Lastentarhanopettaja sanoo:

    Löysin varhaiskasvatuksen maisteriohjelmaa sekä työssäkäynnin yhteensovittamista googlailemalla blogisi ja tämän (tosin vanhan) postauksesi. Minulla on paikka Helsingin yliopistolla varhaiskasvatuksen maisteriohjelmassa jo, mutta en ole vielä aloittanut opintoja. Ensi syksyä jo suunnitellessani haluaisinkin kuulla mielipiteesi siitä, miten maisteriohjelman ja työssäkäynnin yhteensovittaminen sujuu?

    • Susanna sanoo:

      Hei, kiitos kommentistasi ja onnea opiskelupaikasta! :)

      Käytännössä siis maisteriohjelman pakolliset kurssit on järjestetty niin, että ne alkavat joko klo 16:15 tai 18:15 ja loppuvat siis viimeistään 19:45. Tässä mielessä työn ja opiskelun yhteensovittaminen on vain järjestelykysymys (missä asti on töissä, saako vaihdettua vuoroja jne.). Toki lisäksi tulee sitten kurssitehtävät ja tentit, joille pitää itse jostain etsiä aikaa. Kyllä se silti yllättävänkin helposti on onnistunut. Olen siis opiskellut nyt viime syksystä alkaen. Tälle keväälle minulla on vain yksi kurssi, minkä lisäksi ajattelin yrittää saada gradunkin edes jonkinlaiseen kuntoon.

      Kuitenkin opintoihin kuuluu mm. sivuaine, ja niitä taas ei ole ajoitettu samalla tavalla työssäkävijöitä ajatellen, koska ne ei ole suunnattu ainoastaan meille. Tietääkseni ainoa poikkeus on esi- ja alkuopetuksen aineopinnot (35op), jotka ovat iltapainotteisia. Sitten on harjoittelut, joiden aikataulut riippuvat ihan harjoittelupaikasta, mutta kai ne yleensä päiväsaikaan on. Siksi olenkin jäämässä ensi syksystä kevääseen opintovapaalle, ja jätän kaikki tuollaiset kurssit ja opintokokonaisuudet sinne.

      Osa opiskelukavereistani on tämän ensimmäisen vuoden opintovapaalla, osa toisen, osa molemmat ja osa on töissä koko ajan. Riippuu varmasti myös työpaikasta, että miten siellä joustetaan ja suhtaudutaan opiskeluun.

      On tässä omat haasteensa, mutta itselläni ainakin motivaatio on kova. Ja alkusyksystä meitä muistutettiin, että pitää edetä ihan oman jaksamisen mukaan, ja sen olen yrittänyt pitää mielessä. :)

  3. Ellu sanoo:

    Hei, olen hakemassa samaisiin varhaiskasvatuksen maisteriopintoihin nyt keväällä. Opiskelen siis vielä kandin viimeisiä kursseja Lapin yliopistossa (vain ruotsi ja pari kasvatustieteen kurssia jäljellä). Viihdyn täällä oikein hyvin, enkä edes aiemmin harkinnut siirtyväni maisteriopintoihin muulle. Olen kuitenkin pärjännyt opinnoissani niin hyvin, että minulla olisi tosi hyvät mahdollisuudet päästä oikeestaan minne vain, ja jotenkin vasta nyt kuukausi sitten oikeasti ymmärsin sen. Aluksi ajattelin Jyväskylää, mutta nyt on alkanut Helsinki kiinnostaa. Olen itsekin siis alkujaan Turun seudulta kotoisin, joten paluu lähemmäs kotia kuulostaa mieltä lämmittävältä.

    Mutta eipä nyt minusta sen enempää :) Tarkoitukseni oli hieman kysellä, että millaista opiskelu siellä on. Pienessä yliopistossa opiskelleena olen jotenkin tottunut siihen, että kaikki toimii sulavasti ja nopeasti, opettajat/proffat ovat ystävällisiä ja opiskelu muutenkin on aika leppoisaa ja voisi jopa sanoa, että sellaista inhimillistä ja lämminhenkistä. Millaisia kokemuksia teillä on Helsingin yliopistosta?

    Olen myös alkanut stressata sitä, että voinko pärjätä opinnoissani yhtä hyvin kuin täällä, jos etelässä kilpailu ja taso ovat jotenkin korkeampia. Saattavat olla ihan turhia stressin aiheita, mutta siksi haluaisin vähän kuulla teidän mielipiteitänne. Hieman sain jo sellaista kuvaa kommenteistanne, että opiskelu olisi ainakin aika joustavaa. Sehän on hyvä! Millaisia kursseja? Suoritustapoja? Onko verkko-opintoja? Entä miten harjoittelut on järjestetty?

    Kiitos, jos jaksatte vastailla. Mielelläni kuulisin kokemuksistanne :)

    • Susanna sanoo:

      Hei, kiitos pitkästä kommentistasi! Olisi kyllä hauska opiskella useammassakin yliopistossa, minua ainakin kiinnostaisi nähdä miten ne eroavat toisistaan. Etenkin tuo pohjoinen kiinnostaisi muutenkin. :)

      Meidän opinto-ohjelmaa voi selailla osoitteessa weboodi.helsinki.fi (vasemmalta Opinto-oppaat -> Käyttäytymistieteellinen tiedekunta -> Opettajankoulutuslaitos -> Varhaiskasvatuksen maisteriohjelma (KM) -> Tutkintorakenteet). Koulutus selvästi painottuu tutkimuksen tekemiseen ja gradusta puhutaan heti ensimmäisellä luennolla (ei kannata säikähtää). Parasta tässä opiskelussa on kuitenkin ollut samanhenkiset ihmiset, joista useimmat ovat samoista syistä hakeutuneetkin koulutukseen. Luennot ovat monesti siis aika keskustelevia. Opiskelijat itse pitävät huolen siitä, että kursseilla pysyy käytännön näkökulma mukana, kertomalla omista työkokemuksistaan ja näkemyksistään.

      Nyt on ollut paljon luentokursseja, eli luentoja + ryhmätunteja ja lopuksi tentti parin kirjan pohjalta. Joihinkin kursseihin sisältyy muutama pienempi välitehtävä, esim. parin sivun kommentaari johonkin artikkeliin liittyen. Osa tenteistä on ollut perinteisiä yksilötenttejä, osa etukäteen valituissa 2-4 hengen ryhmissä tehtäviä ryhmätenttejä. Myös esseitä pääsee kirjoittamaan sekä yksin että ryhmässä. Verkko-opintoja ei ole tähän mennessä ainakaan ollut.

      Olen itse tämän ensimmäisen vuoden aikana suorittanut miltei kaikki ”pakolliset” kurssit, ja jäljellä on gradun lisäksi mm. sivuaine ja harjoittelut. Opiskelu on siinä mielessä vapaata ja on ihan itsestä kiinni, että mihin suuntaan tutkintoaan haluaa viedä: sivuainevaihtoehtoja on paljon. Suosituimmat ehkä erityispedagogiikkaa, esi- ja alkuopetusta, taito- ja taideaineita jne. Käytännössä mitä vaan.

      Harjoittelujen suhteen meillä on tosi heikosti tietoa tällä hetkellä saatavilla, itsekään en ole oikein varma ihan kaikista käytännön asioista (en ole tosin hirveän aktiivisesti vielä ottanut selvääkään, kun niiden suorittaminen jää ensi lukuvuoteen). Joka tapauksessa harjoittelut ovat siis hallinnon harjoittelu sekä opetusharjoittelu (mikäli suorittaa samassa opettajan pedagogiset opinnot, mitä suositellaan). Hallinnon harjoittelun paikkoja ovat esim. varhaiskasvatuksen erilaiset järjestöt, virastot jne. Opetusharjoittelu pitää suorittaa jossain aikuisoppilaitoksessa, eli esim. lähihoitajien koulutuksessa tms. Tämä on itsellenikin vielä vähän epäselvää.

      Veikkaan, että Helsingissä kaikki asiat eivät suju yhtä vauhdikkaasti ja helposti kuin pienemmissä yliopistoissa, mutta ihmisiä täälläkin on asioita hoitamassa. ;) Ystävällisiä ja inhimillisiä niin kuin muuallakin, mutta tietysti kun sekä henkilökuntaa että opiskelijoita on niin paljon, niin on siinä varmaan eroja.

      Kilpailua tai opiskelijoiden paremmuusjärjestykseen laittamista en ole havainnut ollenkaan, en osaisi itse edes kuvailla olenko ”hyvin menestynyt” opiskelija vai en. Toki arvosanoista sen näkisi, mutta etenkään nyt maisterivaiheessa harva niitä sen kummemmin edes tarkkailee. Tärkeintä on itse oppiminen ja oman kriittisen ajattelun kehittyminen. Tietysti hyviin arvosanoihin pyritään ja parhaamme tehdään. :)

  4. Ellu sanoo:

    Kiitos Susanna vastauksesta!

    Kuulostaa oikeen hyvälle. Alan olla jo aika innoissani tästä ajatuksesta vaihtaa maisemia sinne suunnille ^_^ Täytyypä käydä katsastamassa weboodia jossain välissä ja tutustua noihin kursseihin. Ja nyt kun sitten vielä pääsisi sisälle. Onko ideoita, mitä asioita kannattaa painottaa motivaatiokirjeessä?

    • Susanna sanoo:

      Anteeksi, tämä kommentti on jostain syystä mennyt ihan ohi! En kyllä tuosta motivaatiokirjeestä osaa sanoa mitään, minulle on edelleenkin arvoitus, mitä siinä kannattaisi lukea… :D

  5. Cha sanoo:

    Hei!

    Löysin googlailemalla sun blogin. Tuun ehdottomasti seuraajaksi. :) Opiskelen tällä hetkellä Helsingin yliopistossa lastentarhanopettajaksi ja mulla on tutkinto-oikeus jatkaa suoraan varhaiskasvatuksen maisteriksi.

    Hienoa, että olet päivittänyt tähän postaukseet sun maisterin opinnoista! Tarkoituksenani olisi päästä töihin ensi syksynä ja samalla käydä työn ohessa maisterin opinnot. Asun tunnin junamatkan päässä Helsingistä, joten olen miettinyt töihin sijoittumistani. Työskentelisin mieluummin kotipaikkakunnallani (ei pk-seutua), koska minulla on jo suhteita täällä sekä haluaisin työllistyä tänne ”loppuelämäkseni”. Tällöin junamatkakaan ei olisi kallis, mutta vaatisi työvuorojen sumplimista ja hieman luennoilta myöhästelyä.

    Toisena vaihtoehtona olisi hakea töihin pk-seudulle, mutta silloin matkaaminen (pk-seutu – yliopisto väli) HSL-kortilla maksaisi mulle malttaita, koska en saa alennuksia pk-seudun ulkopuolisena asukkaana. Tämän lisäksi pitäisi maksaa vielä junamatka takaisin kotipaikkakunnalle. Tulisi kestämättömän kalliiksi eikä muuttaminen ole vaihtoehto mieheni työn takia.

    Näitä asioita olen ahdistuneena pyöritellyt mielessäni. Parhain ja ihanteellisin ratkaisu olisi löytää lton osa-aikatyö omalta paikkakunnaltani tai ympärillä olevista kaupungeista, mutta sellaisia ei ole näkynyt työpaikkailmoituksissa. Onko sulla tai kenelläkään muulla lukijalla tietoa, että kannattaako johonkin tahoon (esim. varhaiskasvatuspäällikkö) ottaa yhteyttä ja kertoa osa-aikaismahdollisuudesta, jolloin voitaisiin järkätä samanlainen työjärjestys kuin joku oli kommentoinut (eli 2-3 päivää töissä ja osa-aika eläkkeellä oleva lto tekee toiset 2-3 päivää)? Mitään ideoita? :/

    Mulla on ennen kandia jo yksi tutkinto takana, joten opintotukikuukausiakaan ei riitä maisteriin asti ja toisaalta tahtoisin olla edes osa-aikaisesti jo työelämässä. Olisi myös kiva kuulla miten markkinoit tai joku lukija markkinoi työn ohessa opiskelemisen päiväkodinjohtajalle sekä työkavereille: työvuorojen vaihto ja sumpliminen, lyhyemmät työpäivät jne.

    Terveisin ahdistunut nuori lto. :D

    • Susanna sanoo:

      Kiitos pitkästä kommentista!

      Taloudellisestihan tuo kuulostaa tietysti järkevämmältä olla töissä siellä ja käydä junalla yliopistolla, kun toisessa vaihtoehdossa tuon kaiken päälle tulisi tosiaan vielä ne HSL-maksut (riippuen missä päin Helsinkiä olisi töissä). Minulla on ollut etuna työpaikkani sijainti eli lyhyt matka sieltä yliopistolle – olen voinut olla töissä vaikka neljäänkin asti enkä välttämättä ole myöhästynyt luennolta kuin ihan vähän. Siinä mielessä sumplimista on ollut vähemmän (lähinnä siis niin etten ole voinut tehdä aina iltavuoroa). Mutta kyllä täällä on kulkenut ihmisiä eri puolilta Etelä-Suomea, etenkin radan varressa asuvia (esim. Lahti), että kyllä se todistettavasti jotenkin on onnistunut! On tietysti myös itsestä kiinni kuinka nopeassa aikataulussa tutkinnon suorittaa, siitä riippuu kuinka täyteen luentoja ym. kalenteri tulee.

      Itsehän siis tosiaan hain koulutukseen puhumatta siitä kenellekään mitään. Syksyllä sitten töiden jatkuessa kerroin päässeeni sisään, ja että se ei edellytä muuta kuin joitain vuorojen vaihtoja tiimin kesken. Vastaavasti vaihdoin sitten joitain aamuvuorojani pois niinä päivinä kun luentoja ei ollut. Toisaalta minusta ryhmän lastentarhanopettajan pitäisi muutenkin tehdä joko aamu- tai välivuoroa aina, jotta olisi paikalla aina toiminta-aikaan silloin kun lapsetkin. Johtajallekin ilmoitin vasta syksyllä (olin kyllä puhunut etukäteen sen verran, että olin harkinnut hakevani maisteriohjelmaan), korostaen tietysti koulutuksen tuomaa ammattitaitoa jne.

      Noista osa-aikaisuuksista en osaa valitettavasti sanoa mitään, mutta kannattaa ehdottomasti laittaa sähköpostia ja kysellä niiltä tahoilta, jotka voisivat siitä tietää. (Kannattaa myös mainita tuo syy siellä työskentelemiseen: että haluaisit työskennellä kunnassa/kaupungissa ”loppuelämäsi” jne.) Ei siinä ainakaan mitään menetä. :) Ehkä esimerkiksi OAJ:ssa osaisivat myös neuvoa?

      Jäin itse nyt täksi lukuvuodeksi opintovapaalle, sitä mahdollisuutta suosittelen kyllä lämpimästi myös. Kannattaa tarkistaa olisitko oikeutettu aikuiskoulutustukeen, se on huomattavasti suurempi kuin opintotuki. Itselläni se jäi tosin kiinni liian vähäisistä työvuosista (en muista mikä se raja oli), joten en sitä harmikseni saa. Mutta sillä tuella opiskelevat opintovapaalaiset ovat kyllä olleet tyytyväisiä, että saavat oikeasti keskittyä vain opiskeluun!

      • Cha sanoo:

        Hei ja kiitos kattavasta vastauksesta!

        Vastauksesi toi hiukan helpotusta. Selailinkin useamman tunnin ajan läpi Opinto-opasta ja Flamman kautta löytyviä tietoja. Vaikka joistakin päivistä tuleekin pitkiä, hiukan auttoi nähdä konkreettisesti kurssien aikataulut.

        Aikuiskoulutustuki oli heti poissuljettu vaihtoehto riittävien työvuosien puuttuessa. :/ Ehkäpä paras tapa on eka vuosi olla töissä ja kerätä säästöjä, joiden turvin sekä muutaman opintotukikuukauden avulla saisi toisen vuoden selvittyä. Saa nähdä sitten, miten toteutan asiat. :)

      • Susanna sanoo:

        Minäkin tein käytännössä noin, että ensimmäisen vuoden olin töissä (ei siitä säästöjen keräämisestä kyllä kauheasti mitään tullut) ja nyt opintovapaalla. Teen tosin jatkuvasti sijaisuuksia päiväkodeissa eri puolilla kaupunkia, aina silloin kun ei ole luentoja ym. (nyt on sivuaine juuri menossa). Tsemppiä! :)

  6. AET sanoo:

    Hei!

    Kiitos tästä blogikirjoituksestasi. Aiheellinen minulle ensi vuonna. Kuinka useasti teillä on ollut ensimmäisenä vuotena tapaamisia koululla viikon aikana? Minulla on n. 2h junamatka lähimpään yliopistoon ja muuttaminen ei ole vaihtoehto. Onnistuukohan tuollainen reissaaminen? Pystyykö mitään kursseja suorittamaan ennakkoon avoimessa? Olen itse sosionomi ja suorittanut varhaiskasvatuksen perus- ja aineopinnot avoimessa, eli en ole LTO. Maisterin opintojen yhteydessä pystyi käymään myös opettajan pedagogisia opintoja. Osaatko sanoa, että jos ne käy, saako esi- ja alkuopetukseen pätevyyden?

    • Susanna sanoo:

      Kiitos kommentistasi! Ensimmäisenä opiskeluvuonna maisteriohjelmassa (tarkoititko siis sitä vai kanditutkintoa?) oli huomattavasti enemmän läsnäoloa vaativia kursseja kuin nyt toisena vuotena, toki on itsestä kiinni kuinka paljon kursseja ekalle vuodelle ottaa, milloin aloittaa gradunteon jne. Selailin tuossa kalenteria ensimmäiseltä syksyltä, ja kyllä silloin on aika pitkälti luentoja/ryhmätunteja ollut maanantaista torstaihin, joinain viikkoina vähän vähemmän. Luennoilla ei periaatteessa ole läsnäolopakkoa, mutta niistä saattaa silti tulla tenttikysymyksiä jne. Muutenkin ekan vuoden kurssit olivat kyllä pääosin pakollisia ryhmätunteja. Maisteriopinnot Helsingin yliopistossa ajoittuvat ilta-aikaan, eli jotain 16:15 – 19:45 välillä. Sivuaine ja osa tutkimusmenetelmäopinnoista saattaa olla päiväsaikaan kuten myös harjoittelut.

      Riippuu varmaan junayhteyksistä ja omasta valmiudesta istua noin paljon junassa, että onnistuuko se (toki junamatkat voisi sitten hyödyntää opiskeluun myös). Joidenkin kurssien vetäjien kanssa voi varmaan myös vähän sopia, että voiko kurssin suorittaa osittain etänä tekemällä jotain ekstatehtäviä tai jotain.

      Avoimessa ei periaatteessa (mun tietääkseni) voi mitään maisteriohjelman omia opintoja suorittaa ainakaan täällä Helsingissä, mutta opintoihin kuuluu myös jokin vähintään 25 opintopisteen sivuaine, jonka voi käytännössä suorittaa missä tahansa (muut tiedekunnat tai avoin yliopisto), eli sen voi kyllä suorittaa etukäteen.

      Opettajan pedagogiset opinnot tosiaan on mahdollista sisällyttää maisteritutkintoon, mutta noista kelpoisuuksista en osaa tähän hätään kyllä sanoa. Yliopiston intranetissä sanotaan opettajan pedagogisista seuraavasti:

      ”Opettajan pedagogisista opinnoista 35 opintopistettä sisältyy lastentarhanopettajan koulutuksessa suoritettavaan kasvatustieteen kandidaatin tutkintoon ja 25 opintopistettä varhaiskasvatuksen maisteriohjelman opintoihin. Opettajan pedagogisten opintojen kokonaisuus 60 op on siis mahdollista suorittaa loppuun suorittamalla maisterin tutkinto Varhaiskasvatuksen maisteriohjelmassa (Helsingin yliopisto).

      Opettajan pedagogisten opintojen suorittaminen maisteriopinnoissa edellyttää, että opiskelija on suorittanut kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon lastentarhanopettajan koulutuksessa Helsingin yliopistossa Yliopistojen tutkinnoista annetun asetuksen 794/2004 mukaisesti. Mikäli opiskelijan maisteriohjelmaan hakuedellytyksenä oleva taustatutkinto on jokin muu kuin em. tutkinto, opiskelijan on mahdollista saavuttaa opettajan pedagogisten opintojen (60 op) antama kelpoisuus osana maisterin tutkintoaan suorittamalla kelpoisuuteen edellytettäviä lisäopintoja enintään 35 op verran. Lisäopinnot opettajan pedagogisten opintojen (60 op) suorittamiseksi osana Varhaiskasvatuksen maisteriohjelmaa määritellään maisterivaiheen opiskelijoille henkilökohtaisen opettajan pedagogisten lisäopintojen Hopsin yhteydessä.

      Yhtenä edellytyksenä opettajan kelpoisuuteen on 60 op laajuinen opettajan pedagogisten opintojen kokonaisuus. Opettajan pedagogiset opinnot 60 op antavat laaja-alaisen pedagogisen pätevyyden eri koulutusasteille. (Huom. pedagoginen pätevyys ei ole sama asia kuin opettajan kelpoisuus, esim. kyseessä ei ole luokanopettajan kelpoisuus tai aineenopettajan kelpoisuus.) Opettajakelpoisuuden edellytyksenä on myös maisterin tutkinto. Eri koulutusasteilla aineenhallinnan vaatimus sekä muut opettajan kelpoisuusvaatimukset vaihtelevat. Lisätietoa kelpoisuuksista Käyttäytymistieteellisen tiedekunnan sivuilla (http://www.helsinki.fi/behav/opiskelu/kelpoisuus.htm).”

  7. Tintti sanoo:

    Sattuisikohan joku täällä vielä kommentoimaan aiheeseen, joka vuosittain pulpahtaa ajankohtaiseksi. Olen tänä keväänä hakemassa varhaiskasvatuksen maisterin opintoihin lto pohjalta. Pohdiskelin mahdollisuuksiani päästä sisään, kun en ole sen suurempia opintokokonaisuuksia suorittanut kuin yhden perusopintokokonaisuuden josta saa vain 1 pisteen asteikolla 1-5 (aineopinnoista 3 ja syventävistä 5) ja kandidaatin tutkielman arvosanastakaan ei täysiä pisteitä tule (arvosana 4 = 3 pistettä). Eli pistesaldoni jää monta pistettä vajaaksi täysistä pisteistä jo vaikka motivaatiokirjeestä tulisi täydet.. Ovatko sisäänpäässeet kokemuksienne mukaan olleet ”täysien pisteiden opiskelijoita” vai onko opiskelijoiden pisteissä ollut enemmänkin hajontaa?

    • Susanna sanoo:

      Kaikki eivät ole olleet mitään täysien pisteiden opiskelijoita. Esimerkiksi itselläni oli myöskin kandista arvosana 4 eli 3 pistettä ja suoritettuna yksi perusopintokokonaisuus eli 1 piste. Motivaatiokirjeestä saamaani pistemäärää en muista, mutta joka tapauksessa sen verran, että pääsin sisään. Riippuu siis ihan kulloisenkin vuoden pisterajoista, että mikä riittää. En minä mitään huippupisteitä saanut, mutta kunhan sisään pääsee niin sehän riittää. Eli kannattaa ehdottomasti yrittää ja panostaa siihen motivaatiokirjeeseen, oli muut pisteet miten alhaiset tahansa!

  8. Hanna Toivonen sanoo:

    Kiva, että löytyi tällainen blogi koskien varhaiskasvatuksen maisteriopintoja:) Olen valmistunut kandiksi 2004 ja hain tämän kevään yhteishaussa maisteriopintoihin. Valitettavasti en päässyt sisään. Mielestäni vanha tutkintotodistukseni oli todella hyvä ja melkein kaikista opintokokonaisuuksista, yhtä lukuunottamatta, on korkein arvosana. Minua jäikin mietityttämään, oliko perustelukirjeeni vääränlainen vai mistä jäi kiikastamaan. Mitä te maisteriopintoihin päässet olette kirjoittaneet perustelukirjeisiin? Ensi vuonna sitten varmaan uusi yritys…

  9. Milla sanoo:

    Hei,

    Tämä postaus on jo vanha, mutta googlettamalla ”varhaiskasvatuksen maisteri” bongahtaa se silmille. Olet mitä ilmeisemmin suorittanut jo varhaiskasvatuksen maisteriohjelman ja haluaisin nyt kysellä minkälainen vaikutelma sinulle jäi koulutuksesta/tutkinnosta kokonaisuudessaan?

    Mainitsit tuossa aiemmin, että koulutus pitää sisällään harjoittelujaksoja? Missä suoritit harjoittelut?

    Olen itse valmistumassa lastentarhanopettajaksi ja minulla on opiskeluoikeus myös varhaiskasvatuksen maisteriohjelmaan. Pohdin nyt kovasti mitä tekisin. Suunnitelmissa olisi hankkia työ ja kentältä kokemusta, mutta toisaalta maisteritutkinto houkuttelee myös… Kun on myös ollut puhetta, että koko varhaiskasvatuksen maisteriohjelma lakkautettaisiin Helsingistä!?

    Mitä mieltä sinä olet?

    T. Valmistuva LTO

  10. Susanna / Pitkospuut sanoo:

    Kiitos kommentistasi! En itse asiassa ole vielä valmistunut, vaikkakin kaikki tutkintoon kuuluvat opinnot ovatkin jo kasassa (en malttanut olla aloittamatta kahta uutta sivuainetta tänä syksynä… :D ). Ensi keväänä kuitenkin.

    No siis minä olen sitä mieltä, että ehdottomasti suoritat maisteriopinnot, jos opiskeluoikeus siihen on – etenkin jos vähääkään kiinnostaa. Maisteriohjelman tulevaisuudesta on vaikea tällä hetkellä sanoa, en pitäisi mahdottomana sen lakkauttamistakaan tai ainakaan sisäänottomäärien pienenemistä. Toki työkokemuksesta on maisteriopinnoissa etua, mutta ei se välttämätöntä ole. Ilmeisesti olisit Helsingissä opiskelemassa? Siellä ainakin ne ensimmäisen vuoden pakolliset kurssit on järjestetty kivasti niin, että opetusta on arkisin (ei joka päivä) vasta aikaisintaan klo 16, eli pystyy aika helposti tekemään työn ohessa. Ei siis ole mahdotonta saada samalla työkokemustakin.

    Teen itse opintoni vanhojen tutkintovaatimusten mukaan ja meillä kuului opintoihin sekä hallinnon ja kehittämisen harjoittelu että opetusharjoittelu jossain aikuisoppilaitoksessa tms. Nyt se on muuttunut siten, että pitää valita jompi kumpi. Jos haluaa saada tutkintoonsa sisällytettyä opettajan pedagogiset opinnot (jotka vaaditaan jos aikoo joskus esim. opettaa aikuisoppilaitoksissa vaikkapa lähihoitajia jne.), pitää tehdä se opetusharjoittelu ja siihen liittyvä luentokurssi. Jos näitä pedagogisia ei sisällytä tutkintoon, niin voi valita sen hallinnon harjoittelun. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Tein itse molemmat harjoittelut Ebeneser-säätiössä (opetusharjoittelu vähän pakon sanelemana, kun piti saada opinnot kasaan tämän vuoden puolella noiden tutkintovaatimusten muututtua) ja ne olivat ehdottomasti koulutuksen suurinta antia! Etenkin hallinnon harjoittelu avasi ihan uusia näkökulmia varhaiskasvatukseen.

    Kokonaisuudessaan on jäänyt positiivinen kuva. Jotkut alkuvaiheen kursseista tuntuivat sisällöiltään vähän turhilta ja keksimällä keksityiltä, mutta kokonaisuudessaan koen, että oma asiantuntijuus ym. on syventynyt huomattavasti. Juuri juttelin kollegan kanssa ja totesimme, että nimenomaan se asiantuntijuus ja oman opettajuuden löytyminen on ollut koulutuksen paras anti. Sitä ymmärtää varhaiskasvatusta jotenkin kokonaisvaltaisemmin ja osaa paremmin myös perustella ajatuksensa ja suhtautua riittävän kriittisesti kaikkeen.

    Suosittelen ehdottomasti! Varhaiskasvatuksen maistereita tarvitaan kentällä, minkä lisäksi se avaa myös muunlaisia mahdollisuuksia työskentelylle.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s